Google Hotel Ads bliver mere og mere synligt for gæsterne, og det betyder også, at overnatningsstederne bliver mere opmærksomme på værktøjet som distributionskanal.
Men hvad er Google Hotel Ads for en størrelse, og hvordan virker det egentlig?
For at belyse Google Hotel Ads og dets potentiale har vi allieret os med vores venner fra performance bureauet, Green.Click, samt Mia Schomacker-Hoff, kommunikations- og marketingschef hos Danhostel Copenhagen City.
Google er den mest anvendte søgemotor, der findes. Gæsterne vil bruge Google en eller flere gange i løbet af købsprocessen, uanset om det er i inspirations- eller købsfasen.
Når gæsterne søger på brandnavne, har Google udviklet Google My Business, som er et gratis værktøj for virksomheder. Værktøjet rummer alt fra information om stedet og åbningstider til rating og link til egen hjemmeside, som er synligt for gæsterne til højre for søgeresultaterne.
Under Google My Business finder man Google Hotel Ads. Her har gæsten mulighed for at søge på ankomst og afrejse, inden de overhovedet har klikket sig videre og væk fra Google. I forlængelse af tilgængeligheden vises priserne fra de respektive platforme, hvor overnatningsstedets udbud er tilgængeligt.
Oftest vil priserne fra overnatningsstedets egen hjemmeside dog ikke være synlige.
Det har vi nu gjort noget ved sammen med BookVisit. Det betyder, at alle danske hoteller nu kan tage kampen op mod OTA’erne og blive synlig på verdens største søgemotor – lige ved siden af Booking.com, Expedia og de andre OTA’er.
For at få svar på spørgsmålet, har vi spurgt Aske Bisgaard Pedersen, Strategic Media Advisor hos Green.Click. Han fortæller:
"Forbrugerne bliver mere og mere convenience-drevne, og med hotel-annoncer kan vi skabe ekstra synlighed samtidig med, at man som forbruger kan komme nærmere en købsbeslutning uden nødvendigvis at navigere væk fra Google og ind på sitet
Desuden er det som hotel en oplagt mulighed for at sikre flere bookinger direkte på hotellets eget website med bedre avance frem for gennem OTA'erne. Derfor er målsætningen som regel at nedbringe antal bookinger fra eksterne forhandlernetværk, der snupper 30% af omsætningen"
Og overnatningsstederne kan se, hvorfor det er vigtigt at bruge værktøjet. Mia fra Danhostel Copenhagen City bakker op om Askes udsagn:
”Google Hotel Ads har vist sig at være en rigtig vigtig spiller for os, så vi er godt tilfredse, selvom man kan have tendens til at mene, at Google tager lige lovlig meget monopol.
Vi får en del omsætning ind via vores Google Hotel Ads. Den er blevet uundværlig for os, da den jo genererer direkte bookinger. Samtidigt er det fedt for os visuelt at kunne vise gæsterne ret hurtigt i brugerrejsen, at vi er billigere på vores egen hjemmeside fremfor OTA’erne”.
Priser og tilgængelighed bliver synkroniseret fra BookVisit. Det er hele forudsætningen for, at overnatningsstederne eksponeres på listen under Google Hotel Ads.
Derudover kan man som hotel selv bestemme, hvor på listen man vil være synlig. Her er det vigtigt at understrege, at Google Hotel Ads er et annonceringsværktøj, og at det dermed også er dit Google Ads Spend – altså dit annonceringsbudget – der har indflydelse på, om du ligger nummer 1 eller fem på listen.
Aske sætter flere ord på Google Hotel Ads fra et marketingsbureaus perspektiv:
"Med Google Hotel Ads kan man blandt andet vælge kun at betale for bookinger. Med indsigt i gennemsnitsfortjenesten ved bookinger kan man altså opsætte annonceringen således, at man er sikker på, at man tjener flere penge gennem egen annoncering end via OTA’erne. Samtidig ejer man selv sine data frem for at give OTA’erne magt og ejerskab over sine data og til dels sin forretning.
På Google betaler man med Søgeannoncer, når folk klikker, og her er det begrænset, hvor meget information man kan give brugeren inden et klik. Med Hotel Ads kan folk se priser på eksempelvis værelsestyper, beliggenhed på maps, ledighed i den ønskede periode mm. På den måde er annoncekronerne bedre givet ud, da relevansen af brugerne, der interagerer med annoncerne, er højere.”
Vi er stolte over at kunne være med til at gøre en forskel for Danhostel Copenhagen City, sådan som Mia udtrykker det:
”Vi ville ikke have haft mulighed for at bruge Google Hotel Ads uden BookVisit, da integrationen kræver minimum 100 enheder – det gjorde den i hvert fald, dengang vi satte det op i starten af 2020. BookVisit har med andre ord været den eneste mulighed for at få ”lov” til at bruge Google Hotel Ads."
At være synlig i Google Hotel Ads er inkluderet for alle BookVisit-kunder. Så sidder du derude og vil i gang med Google Hotel Ads allerede i dag, skal du blot skrive til os på support@bynordiq.dk – så er du i gang.
Er du ikke BookVisit-bruger i dag, men vil du gerne udforske Google Hotel Ads? Ræk ud til os, så viser vi, hvad BookVisit kan – og så kan du vurdere, hvordan det passer med dit eksisterende set-up.
Tag endelig også fat i Aske og resten af Green.Click, hvis du har brug for nogle Google-specialister til at hjælpe dig på selve Google-platformen eller din øvrige strategiske markedsføring.