
O-Ringen
UDFORDRING
O-Ringen er verdens største orienteringsløb og tiltrækker i gennemsnit 15-25 000 deltagere om året. Sammen med familiemedlemmer, venner og team officials kommer der op mod 35.000 besøgende per år. Løbet finder sted på en ny destination hvert år.
Mennesker i alle aldre rejser fra Kina, Schweiz og USA, og fra Kiruna i Nordsverige og Malmö i Sydsverige. Alle for at løbe orienteringsløb.
Deltagerne er alt fra 5 til 95 år og inddeles i forskellige klasser i de fem løbsdage. Man kan deltage uanset om man er eliteløber eller motionist.
O-Ringen har savnet at have større ejerskab om overnatningsudbuddet, selvom de ikke selv faciliterer så meget. Eventet har tidligere oplevet overnatningsudbuddet som en begrænsning for, om man ville deltage i eventet eller ej.

Tilgang & Løsning
Fra sommeren 2016 kunne O-Ringen tilbyde både privat og kommerciel overnatning på sin hjemmeside.
Der var stor opbakning både blandt lokale som ville udleje sit hus. De lokale overnatningssteder prioriterede også at være tilgængelige på denne platform, på lige fod med Hotels.com og Booking.com
Dette skabte et mangedoblet udbud af overnatningssenge, som man kunne præsentere for det tilrejsende publikum.
Bookingen gik nemmere. Gæsten kunne gennemføre bookinger direkte og købe flere produkter på en gang med én transaktion.
Med den nye online booking blev omsætningen øget markant.
Resultater
O-Ringen har fået samlet alle sine nøgleprodukter og relaterede produkter på samme sted. På den måde forberedes gæsteoplevelsen, da de har nemmere ved at købe alt ét sted.
Det påvirker antallet af deltagere, da fx begrænset information om overnatning tidligere har været et problem. Ligeledes har O-Ringet oplevet en løbende stigning af omsætning per gæst.
Siden 2016 har By Nordiq håndteret alt administration for O-Ringen. Fra indløsningsaftale med banken, betaling til leverandører (hotel med flere) og al kundeservice, der vedrører gæsternes online køb.


