Flere direkte bookinger og mindre administrationstid
Danhostel Copenhagen City har siden 2019 brugt BookVisit som deres online bookingsystem. Siden implementeringen har vandrerhjemmet oplevet en markant øgning i andelen af online bookinger via egen hjemmeside, mens andelen af bookinger via de dyre OTA'ere er faldet.
Danhostel Copenhagen City er et stort vandrerhjem midt i København med 192 værelser og 1020 senge fordelt på 17 etager. Vandrerhjemmet tilbyder enkelt- og dobbeltværelser, ferielejligheder med eget køkken, men også de typiske fællesværelser med plads til op til 10 overnattende gæster.
Med sin centrale beliggenhed i hjertet af hovedstaden tiltrækker Danhostel Copenhagen City stort set alle typer gæster fra både ind- og udland: Alt fra solorejsende og backpackere til børnefamilier, større grupperejser og lejrskoler vælger hvert år Danhostel Copenhagen City som deres base i København.
I 2019 skiftede Danhostel Copenhagen City online bookingsystem til BookVisit med hjælp fra By Nordiq. Som bekendt var de følgende år fyldt med forhindringer for alle – overnatningsbranchen inklusiv. Heldigvis oplever Danhostel Copenhagen City nu, at gæsterne vender tilbage, og at backpackers igen tør overnatte på fællesværelser med andre gæster.
BookVisit lancerede i 2012, men kom først til Danmark i 2018. Danhostel Copenhagen City var dermed et af de allerførste overnatningssteder i Danmark til at implementere BookVisit som deres online bookingsystem.
Om valget af BookVisit fortæller Michell Kristensen, booking og revenue manager hos Danhostel Copenhagen City:
”Vi ledte efter et online bookingsystem, som var mere brugervenligt end vores gamle løsning. Vi valgte BookVisit, fordi systemet tilbyder en smidig, visuelt flot og brugervenlig online bookingproces. Og så er der en masse funktioner i BookVisit, som vi ikke havde tidligere. Det er funktioner såsom at købe et gavekort, benytte et gavekort, booke flere værelser på samme tid og tilbyde tilkøbsmuligheder. Derfor valgte vi at skifte til BookVisit.”
Efter tre år med BookVisit står effekten af skiftet klart for Danhostel Copenhagen City. Vandrerhjemmet oplever en klar stigning i andelen af online bookinger på egen hjemmeside og samtidigt et fald i bookinger via de dyre OTA’ere.
”I 2019 kom 27% af alle vores online bookinger fra vores egen hjemmeside med BookVisit. Og i 2022 indtil videre kommer 42% af alle vores online bookinger fra vores egen hjemmeside med BookVisit. Det er bookinger, vi har hentet direkte fra Booking.com og Expedia,” fortæller Michell.
Med BookVisits smidige bookingproces og features, har Danhostel Copenhagen Citys personale fået tid til flere og andre opgaver, mens gæsten har fået mulighed for selv at styre sin egen booking online:
”BookVisit tilbyder gæsten mulighed for selv at ændre i sin booking. Det sparer gæsten tid, men det sparer også vores personale tid, fordi gæsten netop selv kan administrere sin booking i stedet for, at vores personale skal gøre det manuelt i backend”, siger Michell.
BookVisit tilbyder en række funktioner, der kommer både overnatningsstedet og gæsterne til gode. Vi har spurgt Michell hvilke funktioner og features i BookVisit, der gør forskellen for Danhostel Copenhagen City og deres gæster. Til det peger han blandt andet på:
Danhostel Copenhagen City benytter sig desuden også af en række integrationer til BookVisit såsom Google Hotel Ads og LiveRate for at synliggøre sig og tiltrække endnu flere gæster.
Læs mere om Danhostel Copenhagen Citys brug af Google Hotel Ads i vores artikel Google Hotel Ads: En positiv forskel for overnatningsstedernes bundlinje.
For nogle kan et digitalt skift og implementeringen af et nyt bookingsystem lyde svært og udfordrende. Men Danhostel Copenhagen City ser tilbage på en smidig implementering af BookVisit. Og allerede et halvt år senere kunne vandrerhjemmet se en tydelig stigning i sin omsætning.
”Vi havde en lille opstartsperiode, hvor vi skulle have sat vores systemer sammen, og det tog ikke ret lang tid. At få gæsten til at vænne sig til at bruge en ny platform hos os gik faktisk ret hurtigt. Allerede efter et halvt år havde vi en højere omsætning, end vi havde med det gamle bookingsystem. Så vi kunne hurtigt mærke en forskel, og nu kan vi se hele effekten af det”, afslutter Michell Kristensen fra Danhostel Copenhagen City.
Vil du høre, hvordan andre aktører har haft succes med deres bookingsystem fra By Nordiq? Find flere cases her.