I dag rejser vi ikke til London, fordi vi vil se Big Ben. Men vi ser Big Ben, fordi vi er rejst til London for en særlig anledning: Spise på en anmelderrost restaurant, se vores yndlingsband spille koncert eller opleve noget helt tredje. En rejseanledning.
Rejseanledninger er, som navnet antyder, noget, der får os til at rejse fra A til B. Alt afhængigt af, hvad vi interesserer os for og beskæftiger os med, kan en rejseanledning være mad, restauranter, sport, konkurrencer, musik, teater og meget, meget andet.
Som eventarrangør, restaurantejer eller noget helt tredje, er du også en rejseanledning: Noget, folk er villige til at bruge sine penge på og rejse til for at opleve.
Og det åbner en række spændende muligheder for dig: Du kan involvere dig i den samlede gæsteoplevelse og endda skabe en meromsætning ved at sælge ikke bare dine egne produkter men også andres.
Skab meromsætning som event: En model i tre trin
Vi har lavet en simpel model med tre trin, hvor vi beskriver processen fra udelukkende at sælge egne produkter til også at sælge (og tjene penge på!) andres produkter.
Måske du kan genkende, hvor du selv befinder dig og finde inspiration til, hvordan du kommer længere frem i processen?
1. Du sælger dine egne produkter
Som eventarrangør sælger du med al sandsynlighed billetter til dit event, uanset om det er en koncert, et orienteringsløb eller et internationalt fodboldstævne.
Gæsterne køber sine billetter direkte hos dig. Og fordi gæsterne ønsker at få det maksimale ud af deres oplevelse til dit event, vil de måske også købe en nogle relaterede ting i forbindelse med eventet.
Det kunne f.eks. være drikkevarer til koncerten, merchandise til sportsbegivenheden eller en kogebog skrevet af restaurantens stjernekok. Dine egne produkter, som forstærker og underbygger den oplevelse, gæsten har rejst (langvejs) for.
2. Du sælger dine egne produkter og anbefaler andres produkter
Gæsteoplevelsen starter ikke, når gæsten træder ind ad døren hos dig. Det har den måske gjort før, men det er ikke længere tilfældet.
I stedet starter gæsteoplevelsen allerede hjemmefra, ofte lang tid før eventet løber af stablen: Når gæsten sidder i sofaen eller ved spisebordet derhjemme og køber sin billet eller reserverer bord på restauranten flere måneder i forvejen.
Det er her, gæsten også begynder at planlægge sin tur og alt det, der ligger omkring dit event eller oplevelse. Der kan være mange behov, der skal dækkes i den forbindelse - især hvis gæsten rejser langvejs fra.
Det inkluderer alle dele af værdikæden, som du måske ikke selv ejer eller tilbyder i dag: Transport med fly, tog eller bus. Billeje eller taxakørsel. Overnatning på hotel, vandrerhjem eller campingplads.
Her kan du gøre det nemt for gæsten ved at præsentere dine anbefalinger til transportmuligheder, overnatningssteder og andre relevante ting, som gæsten kunne få glæde af, allerede imens gæsten køber sin billet.
På den måde yder du en fin service og får indflydelse på, hvilke andre produkter og services, gæsten oplever i forbindelse med sin tur. Det giver i sidste ende gæsten en god helhedsoplevelse i forbindelse med sit besøg.
3. Du sælger både dine egne og andres produkter
I stedet for bare at give dine anbefalinger, kan du gå skridtet videre. Hvorfor ikke sælge de produkter, du anbefaler?
Selvom du ikke ejer hotellet eller det lokale taxaselskab, kan du stadig sælge deres produkter. Både store og små aktører i turistbranchen lever af at sælge andres produkter og services. Derfor kan du også gøre det – også selvom du blot er et mindre spillested, restaurant eller sportsstævne.
Produktejerne er vant til at betale andre for at sælge deres produkter. Så hvorfor skulle de ikke betale dem, der faktisk er årsagen til, at gæsterne rejser lige netop herhen – altså dig?
Vil du høre mere om dine muligheder, og hvordan vi kan hjælpe dig?
Hos By Nordiq har vi hjulpet flere skandinaviske events og restauranter med at sælge både egne og andres produkter via alt-i-én bookingplatformen Citybreak.
O-Ringen: Udover tilmelding og startnummer til orienteringsløbet, sælger eventet også overnatning og services som børnepasning og forsikring til deltagerne. Læs vores case om O-Ringens brug af Citybreak.
Kadeau: Udover at booke bord på restauranten kan gæsten booke overnatning på håndplukkede hoteller og transport til/fra restauranten.
Rally Sweden: Det svenske motorløb tiltrækker både nationale og internationale gæster, som skal bruge et sted at overnatte i løbet. Gæsterne kan booke både kommercielle overnatningssteder og leje sig ind hos lokale i området, se hvordan her.
Hvis du vil høre endnu mere, så send os endelig mail på info@bynordiq.dk eller udfyld vores kontaktformular.